Dreams Work
 

Bedrijven en Instellingen

Kindertolken / Present Child Methode

Kinderen zijn een spiegel voor ons. Ze hebben vaak nog niet de taal de wij goed verstaan, dus drukken ze zich op andere manieren uit.

Het is lastig inzien dat dat wat ze doen voor onze eigen bestwil is. Bepaald gedrag van kinderen zit als het ware in onze blinde hoek.

Waarom is mijn dochter aldoor ziek? Waarom heeft mijn zoon geen vriendjes? Waarom begint het bedplassen weer? Waarom heeft mijn puber zo’n grote mond?

Je verhaal of klacht geef je in stappen weer. Later krijg je de vertaling ervan, dus dat wat je kind eigenlijk probeert te zeggen, terug.

Het voordeel hiervan is dat jij zelf het gesprek met de therapeut aangaat, en niet met je kind hoeft te slepen (naar therapeuten etc.). Je krijgt zo te horen hoe jij je kind kunt helpen.

Let op: er is geen sprake van een schuldvraag. Zowel ouders als kinderen hebben de beste intenties!

De therapie is in principe kort, maar misschien heb je na de derde sessie nog wat ondersteuning nodig bij het verwerken van de boodschap van je kind en het verwezenlijken van je voornemens.

In het geval van oudere kinderen (16+) is het mogelijk een en ander af te sluiten met een gesprek volgens de Geweldloze Communicatie-methode.

Er is geen verandering van duisternis naar licht, van stilstand naar beweging, zonder emotie. –C.G. Jung

Volgens: J. Venema’s PresentChild®, ‘Het Fluisterkind’ 

Psychotherapie, Relatietherapie, Lezing, Workshop, Bedrijfstraining 


Droomuitleg / Droomduiding

Geen dromenboek of symboliekuitleg kan je vertellen wat je droom nou precies te betekenen heeft.

Toch, in de Talmoed staat dat een niet uitgelegde droom te vergelijken is met een brief die ongelezen blijft. Ofwel: wanneer je een droom laat voor wat hij is, mis je bepaalde signalen en ga je op het oude pad verder, blijf je in die gekmakende baan of word je zelfs ziek.

Ons onbewuste is wijs, en wil ons middels beelden aangeven wat er aan de hand is en hoe we een probleem kunnen oplossen, of zelfs wat ons te wachten staat.

Hiervoor dienen bepaalde vragen gesteld te worden: wat zegt jou dit symbool, wat roept het bij je op en wanneer raakt het je echt?

We weten vaak meer dan we beseffen. Wanneer we ons richten op de opbouw van de droom en de archetypische beelden, leren we ons zelf en onze weg, onze mogelijkheden en onze diepste verlangens beter kennen.

Middels de juiste vragen of actieve imaginatie, wordt ons vaak de boodschap eigen, en kunnen we deze integreren in ons dagelijks leven.

Hetgeen door het Zelf wordt afgewezen, manifesteert zich in de wereld als het Lot. –C.G. Jung

Volgens: C.G. Jung, ‘Werkcolleges’ (e.a.) 

Psychotherapie, Lezing, Workshop, Bedrijfstraining

 

Tekeningen duiden

Toon mij uw vrienden, en ik zeg u wie u bent. Zo tonen wij ons ook in tekeningen.

Ons onbewuste slaat zaken op en geeft deze weer in wat we creëren. Dit geldt voor kinderen, hoe klein ze ook zijn, en ook voor volwassenen.

Bij kinderen is het een speels middel om hen beter te leren kennen. Bij volwassenen is het een al even speels middel om zichzelf beter te leren kennen.

Middels opdrachttekeningen kan een karakter geduid worden, maar ook vrije tekeningen leer je analyseren middels een stappenplan.

Het is verbazingwekkend hoeveel er valt af te lezen van hetgeen we maken, en dit levert zeker stof tot nadenken en een goed gesprek op. Zo kan een boom onze levensloop weergeven, een huis ons lichaam. Laat kinderen eens een poppetje tekenen, en lees daarin hoe het met het kind gaat.

Bij ingewikkelder opdrachten is af te lezen hoe mensen ten opzichte van elkaar en bijvoorbeeld hun taken staan.

Er zit meer verstand in uw lichaam, dan in uw beste wijsheid. –F. Niezsche

Volgens: G.M. Furth, ‘Tekeningen, beeldtaal van het onbewuste’

Psychotherapie, Workshop, Bedrijfstraining


Respectvolle Communicatie

Iemand staat boos voor je en beschuldigt je met barse stem van iets. Reageer dan maar eens met begrip.

Voor je staat een mens die iets nodig heeft en niet krijgt.

Wat dan van belang is, is allereerst waarnemen wat degene aan het doen is. Vervolgens ervaren hoe we ons daarbij voelen. Onze behoefte is misschien dat we met respect aangesproken worden, iets wat we vervolgens mogen verzoeken.

Een mooi rijtje, dat waarnemen/voelen/behoefte hebben aan/verzoeken. Maar zo simpel is dat nog niet.

Van belang is dat we, diep in onszelf, verankeren dat de ander een mens is zoals wij, die begrepen wenst te worden. Alleen daarop kunnen we aanhaken.

We doen allemaal ons best. Maar soms schieten we zomaar in een rol, die we misschien helemaal niet willen spelen. Voor we het weten staan we te schreeuwen, of praten we vol minachting tegen of over iemand. Dat, terwijl de ware behoeften altijd voor iedereen herkenbaar zijn.

Met respect deze behoeften aan elkaar weergeven, kan ruzies en misverstanden voorkomen (of oplossen), depressies ontwarren en relaties soepel laten verlopen. Dit geldt in het klein (gezin, liefdes- of vriendschapsrelatie) alsook in het groot (bedrijven, verenigingen, gemeentes).

Onszelf uitdrukken zonder dat de ander in het gedrang komt, is een ware kunst. Met empathie voor onszelf en de ander kunnen we onze wereld een stukje mooier maken.

Laat ons zelf de verandering worden die we zo graag zouden zien in de wereld. –M. Gandhi

Volgens: Marshall B. Rosenberg, ‘Non-Violent Communication’

Psychotherapie, Relatietherapie, Lezing, Workshop, Bemiddeling, Bedrijfstraining 


Flow

Je gaat helemaal op in wat je doet. Tijd en omgeving spelen geen rol meer. Het een volgt uit het ander, alles gaat vanzelf. Voor je het weet, ben je uren verder en heb je een diep tevreden gloed op je gezicht.

Je hebt iets gedaan vanuit Flow, vanuit jezelf: of je er nou wel of niet geldelijk rijker van wordt, doet er niet toe. Dit is wat bij je past, wat je fijn vindt om te doen en waarvoor je (als het ware) geroepen bent.

Mihaly Csikszentmihalyi, een door Jung beïnvloede Hongaars/Amerikaanse psycholoog, heeft de psychologie van het geluksmoment bestudeerd, en is tot een aantal conclusies gekomen. Zo stelt hij dat alleen intrinsieke motivatie, dus discipline die van binnenuit komt, het leven optimaal genoten kan worden én de mens het best presteert.

Wist je dat nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen en nederigheid karaktereigenschappen zijn die ervoor zorgen dat de mens zich volgens zijn eigen normen en talenten ontplooit? En dat die ontplooiing leidt tot levensgeluk?

Een plezierig leven is een individuele creatie die niet nagemaakt kan worden vanaf een standaard recept. –M. Csikszentmihalyi

Workshops, Bedrijfstrainingen, Gastlessen, Lezingen, therapie (coaching)


 Presenteren

Heb je het klamme zweet in de handen, ben je tot brakens toe op van de zenuwen voor een presentatie? Of wil je gewoon beter voor de dag komen, je publiek weten te boeien en exact weten wat je te doen staat?

Praat tegen de tegenoverliggende muur, opdat je stem overal gehoord wordt. Kijk iedereen aan voor je begint te praten. Zo zijn er bergen tips om je spreektechniek te verbeteren.

Ook hebben we het over het onderwerp: waar zit je hart van vol, wanneer ben je zelf enthousiast en hoe ga je dat omzetten in bijvoorbeeld een PowerPoint?

Ter plekke stellen we je presentatie samen en oefenen we hem.

Moeten we het nog over angst voor groepen hebben? Doen we. Jij staat straks met respect voor je publiek en gerespecteerd door datzelfde publiek op het podium.

Het publiek is zo wijs als degene die ervoor staat –F. de Jonge (geparafraseerd)

Workshops, Bedrijfstrainingen, Bijlessen, Gastlessen

 

Cursus Engels, Frans, Duits, Nederlands

Soms spreek je een taal wel, maar vind je schrijven nog moeilijk. Soms weet je dat er nog hiaten in je taal zitten. Spreek je de taal misschien helemaal niet? Of wil je bijles voor school, of je werk?

Voor beginners en gevorderden biedt DreamsWork taalcursussen aan in bovengenoemde talen.

De cursus wordt volledig naar jouw wensen opgezet, waarin de reeds aanwezige kennis, het doel alsook je budget meegenomen worden.

Wil je in vier lessen een basis aanleggen? Of wil je een stoomcursus van een paar dagen? Ook is het mogelijk een groepsles aan te vragen, voor bijvoorbeeld de volgende vakantie of zelfs emigratie.

Zakelijke cursussen in je bedrijf zijn in overleg mogelijk.

Gastlessen zijn gegarandeerd met een originele insteek, opdat kinderen/jongeren ervaren dat taal meer is dan alleen een schoolvak, en uitnodigt tot grootse daden -of in elk geval een toffe ervaring oplevert. Denk aan songwriting, creative art, exploring a party, etc.

Als je met een mens praat in een taal die hij verstaat, gaat het in zijn hoofd. Als je met hem praat in zijn eigen taal, gaat het in zijn hart. –N. Mandela

Workshops, Bedrijfstrainingen, Bijlessen, Gastlessen, Cursussen


N.B.: Voor alle workshops en bedrijfstrainingen geldt dat de instap op MBO/HBO-niveau is. De lengte van de workshop of training wordt in onderling overleg afgesproken, maar bedraagt meestal een dagdeel. Doelstelling is een vergroting van de theoretische kennis aangaande het onderdeel (zie hiervoor de titel van de workshop of bedrijfstraining) alsmede ervaring met enkele werkvormen, die leiden tot groter zelfinzicht en hiermee een prettiger werkervaring en meer gemak in de omgang met anderen en jezelf. De doelgroep betreft in principe iedereen met interesse, dan wel werknemers of werkgevers uit het bedrijfs- of onderwijsveld. De studiebelasting bedraagt geen uren buiten de directe workshop of bedrijfstraining om, behalve bij de taallessen. Hierover worden per cursus/bijles/gastles afspraken gemaakt.